News

PRÍPRAVY DO CANNES A AFCI TÝŽDEŇ 2023 LOS ANGELES

Slovenská filmová agentúra sa pripravuje na 75. ročník MFF Cannes (v termíne 16. -27. máj 2023) a s ním spojený trh Marché du Film.

Manažérku Slovenskej filmovej agentúry (SFA) Zuzanu Bielikovú a riaditeľa Audiovizuálneho fondu (AVF) Petra Badača nájdete spolu s delegáciou zo Slovenského filmového ústavu, Českého filmového centra a Českej filmovej agentúry na stánku Czech & Slovak Pavilion (N°136, Village International).

Cieľom bude návštevníkov a návštevníčky informovať o súčasnom stave slovenskej filmovej produkcie, o podpore audiovizuálneho priemyslu aj o dotácii na 33 % oprávnených výdavkov na film alebo televíznu produkciu na Slovensku.

Zuzanu Bielikovú čakajú aj aktivity spojené s členstvom v EUFCN / European Film Commissions Network (kde je aj členkou rady), EFAD / European Film Agency Directors association a BPX.

 

Účasť na filmovom festivale v Cannes nadväzuje na predchádzajúcu služobnú cestu do Los Angeles, kde sa v marci konala konferencia AFCI week, ktorú organizovala Medzinárodná asociácia filmových agentúr (Association of Film Commissioners International). Zúčastnili sa jej zástupcovia viac viac ako stotridsať filmových agentúr zastupujúcich všetky kontinenty a 60 rečníkov. Medzi účastníkmi bola aj manažérka Slovenskej filmovej agentúry (SFA) Zuzana Bieliková.

Okrem konferencie AFCI week sa Zuzana Bieliková počas služobnej cesty v LA  aktívne zúčastnila oficiálneho otvorenia Honorárneho konzulátu SR v Los Angeles, ktoré sa konalo 23. 3. 2023 a kde vystúpila s kátkym príhovorom a ukážkami zahraničných projektov, ktoré sa nakrúcali na Slovensku.

 

AFCI WEEK

                          

Medzinárodná asociácia filmových agentúr (AFCI), ktorá bola založená v roku 1975, je profesionálnou organizáciou pre zástupcov filmových agentúr na celom svete. Združuje a zastupuje viac ako 300 členov mestských, krajských, štátnych, regionálnych a národných filmových agentúr. Slovenská filmová agentúra (SFA) sa krátko po svojom vzniku v júni 2018 stala členom AFCI, ktorá každoročne organizuje konferenciu AFCI Week v Los Angeles. Programom tohtoročnej konferencie bolo školenie zástupcov filmových agentúr a predstavenie nových trendov vo filmovom priemysle. Program podujatia bol rozdelený do 4 dní a bol prístupný výhradne členom AFCI.

 

Všetky panely sa zaoberali súčasnými výzvami filmového priemyslu, medzi najdynamickejšie patrili panely, zamerané na profesionálny rozvoj manažérov a ďalšie iniciatívy zamerané na vzdelávanie filmových profesionálov.

Mimoriadne zaujímavým panelom bola aj case study produkcie seriálu The Last of Us, počas ktorého panelisti Joe Roewe (HBO), Katie Hayes (WB, Discovery) a Luke Azevedo (Calgary Film Commission) vykresilili ako filmové štúdio, filmová agentúra a lokačný manažér spolupracovali na pretvorení regiónu Calgary na miesto výroby tohto obľúbeného televízneho seriálu.

Konferencia poskytla priestor aj na diskusiu o budúcnosti streamingu, počas ktorej panelisti argumentovali o tom čo v súčasnosti poháňa audiovizuálne odvetvie: sú to technológie, finančné stimuly, infraštruktúra alebo kombinácia týchto faktorov? Ako dlho bude pokračovať súčasný dopbyt po obsahu? Kedy bude saturovaná potreba po infraštruktúre a kvalifikovaných filmových štáboch – ak vôbec niekedy? Aké sú vyhliadky pre virtuálne štúdiá, nové formy distribúcie a vytváranie nových produkčných zázemí po celom svete? Panelisti, ktorí odpovedali na otázky na meniacu sa tvár filmovej a TV produkcie boli Eric Mika z Film Verdict, Carol Trussel z Apple TV, Jason Hariton z The MBS Group a Tim Clawson z Amazonu.

Konferencia podčiarkla aj tému udržateľnosti, konkrétne prostredníctvom panelu venujúcemu sa aktualizáciam v oblasti green filmingu, kde popisovala schému podpory aj Marijana Stoisic z Vienna Film Commission, ale novinky v tejto oblasti popísali aj Heidi Kindberg z HBO a Susan Sanchez z Amazonu.

Horúcou bola aj téma virtuálnej produkcie, počas diskusie sa panelisti snažili zadefinovať aká je budúcnosť virtuálnej výroby. Panel moderovala spolušéfredaktorka Variety Cynthia Littleton a rečnili na ňom Adrian Offard - výkonný riaditeľ, Video Screen Services, Ltd., Jeffrey P. Soderberg - výkonný viceprezident pre produkciu a inovácie, MBS Group a Christina Sours, producentka virtuálnej produkcie. Účastníci konferencie navštívili aj  filmové ateliéry Orbital Studios zamerané na virtuálnu produkciu.

 

Medzi dôležité panely patril aj ten o gendrovej a rasovej diverzifikácii a inklúzii vo filmovom priemysle, panel venujúci sa práci lokačných manažérov z LMGI, panel zameraný na pozitíva a negatíva finančných stimulov či panel o využívaní AI vo filmovom priemysle.

 

Súčasťou programu bol aj tzv. Power brunch – podujatie, ktoré je navrhnuté tak, aby umožnilo zmysluplné prepojenia a nadväzovanie nových kontaktov. Počas tohto podujatia mali členovia AFCI možnosť nadviazať priame kontakty s manažérmi fyzickej produkcie z filmových štúdií, mini-majorov, OTT spoločností a veľkých produkčných spoločností. Tohto programu sa zúčastnili zástupci cca 40 významných spoločností vrátane 20th Century Fox, Walt Disney Studio, Netflix, HBO/Warner, Apple, Fox Searchlight, Paramount, Annapurna, Harvest Film, Prettybird, Smuggler, Gaumont USA, Walden Media a ďalší.

Okrem aktívnej účasti na konferencii Zuzana Bieloková uskutočnila osobné rokovania so zástupcami hollywoodskych štúdií aj s nezávislými producentami. Stretla sa tiež s poskytovateľmi streamingového obsahu a audiovizuálnych služieb ako napríklad Netflix alebo Amazon, ktorí už tradične výrobu vlastných filmov a seriálov exekuujú v Európe. Pracovné rokovania prebiehali aj so zástupcami Lionsgate, Searchlight, Paramount TV,  HBO/Warner Bros Pictures, NBCUniversal. Tí predstavili svoje projekty, ktoré by sa v budúcnosti mohli potenciálne nakrúcať aj na Slovensku.

Dátum: 05.05.2023