Filmová fotografia musí vyčnievať z davu a upútať pozornosť diváka
Robert Viglasky je úspešný filmový a portrétny fotograf pôvodom z Veľkej Lehoty na Slovensku. V mladom veku odišiel do Veľkej Británie bez znalosti jazyka a bez presného plánu. V priebehu rokov sa mu však podarilo vypracovať sa na jedného z najúspešnejších filmových fotografov v odbore. Pracuje na najambicióznejších projektoch veľkých filmových štúdií a fotografuje najväčšie hviezdy súčasnosti. Je členom exkluzívnej Society of Motion Picture Still Photographers.
Robert je tiež známy svojou priateľskou a dobrosrdečnou povahou. Zastihli sme ho medzi dvomi veľkými projektami a spýtali sa ho na jeho cestu za úspechom na medzinárodnej scéne.
Je pre cudzinca ťažké presadiť sa v zahraničí, naviac v tak atraktívnom odvetví? Aké vlastnosti pomáhajú človeku dosiahnuť takýto cieľ?
Spojené kráľovstvo (United Kingdom) je úžasná krajina plná príležitostí. Prišiel som sem v roku 2000 ako au-pair. Asi dva roky som sa staral v jednej rodine o päť detí. Vtedy som o fotení nemal ani potuchy, nemal som ani fotoaparát.
Keď som mal 24 rokov, pracoval som ako čašník v slovenskej reštaurácii Moya v Oxforde a prvýkrát som sa stretol s fotografovaním. Môj kolega bol inšpiratívny fotograf, ktorý pracoval aj v miestnom fotolabe. Spomenul, že prijímajú nových zamestnancov, tak som išiel na pohovor a tú prácu som dostal! To bol začiatok mojej fotografickej cesty. V čase, keď som tam pracoval, som absolvoval dva fotografické kurzy – City & Guilds a Higher Certificate in photography na Oxforde a Cherwell Valley College. Potom som získal titul na University of Westminster v Londýne, štúdium som ukončil s vyznamenaním.
Keď som pracoval vo fotolaboratóriu a študoval na univerzite, hľadal som príležitosť vstúpiť do britského filmového a televízneho priemyslu. Začal som producentom posielať e-maily, či by som nemohol nafotiť ich projekty, aby som získal skúsenosti v odbore a vybudoval si portfólio. Zároveň som počas štúdia na univerzite začal fotiť absolventské filmové projekty pre spolužiakov. Univerzitné projekty a nezávislé filmové produkcie, ktoré som fotil, slúžili ako základ pre moju ďalšiu prácu.
V roku 2012 sa mi podaril prielom, keď som získal pozíciu filmového fotografa v oceňovanej televíznej sérii BBC Peaky Blinders. Táto práca mi otvorila mnoho ďalších dverí a som veľmi vďačný Ottovi Bathurstovi a Katie Swinden, že mi dali túto príležitosť.
Aby som odpovedal na vašu otázku, nič nie je nemožné v živote dosiahnuť, ak sa tomu človek naplno venuje. Trvalo mi to niekoľko rokov, ale snaha, vytrvalosť a sústredenie sa na cieľ sa vypláca. Myslím si, že odhodlanie a vytrvalosť sú vlastnosti, ktoré mi pomohli na mojej fotografickej ceste.
Aké sú špecifiká filmovej fotografie?
Fotograf filmových fotografií je zodpovedný za zachytávanie a vytváranie obrázkov, ktoré vyjadrujú náladu a dej televízneho alebo filmového projektu. Hlavným účelom fotografovania na pľace je reklama a marketing. Fotografie musia propagovať projekt! Je mojou zodpovednosťou zachytiť alebo vytvoriť fascinujúce fotografie, ktoré reprezentujú televíznu drámu alebo film. Fotografie musia vyčnievať z davu a upútať pozornosť divákov.
Fotografovanie na pľace zahŕňa zachytenie scén počas natáčania, portrétovanie hercov a kľúčových členov štábu na scéne, ako aj zábery zo zákulisia, ktoré dokumentujú proces filmovania. Keď pracujem na televíznej sérii, musím sa uistiť, že zachytím veľké množstvo epizodických obrázkov, ktoré sa používajú ako propagácia každej epizódy. Vo filmoch nie sú žiadne epizódy, preto reklamné oddelenie alebo štúdio vyberie súbor kľúčových obrázkov, ktoré sa použijú na propagáciu filmu.
Ktoré sú vaše obľúbené projekty alebo ľudia, ktorých ste stretol pri nakrúcaní?
Stretol som úžasných ľudí z televízneho a filmového priemyslu, hercov, členov štábu a producentov. Nedá sa ich tu všetkých zmieniť. Ale ak si mám vybrať môj najobľúbenejší projekt, je to určite Peaky Blinders! Na tejto sérii som pracoval od úplného začiatku, je mi veľmi blízka. Podarilo sa mi fotiť každú jednu sezónu (o niečo menej v 5. a 6. sezóne, ale aj tak som zvládol veľa dní), aj keď som bol zaneprázdnený inými projektmi. Samozrejme, pracovať po boku Cilliana Murphyho a zosnulej Helen McCrory bolo veľmi výnimočné. Na to nikdy nezabudnem. Tiež som sa stretol s Tomom Harperom, režisérom 1. sezóny Peaky Blinders pre 4.,5. a 6. epizódu. Máme skvelý pracovný vzťah a odvtedy som s Tomom spolupracoval na niekoľkých jeho projektoch.
Rád by spomenul aj Sherlocka s Benedictom Cumberbatchom a Martinom Freemanom. Skvele sa mi s nimi pracovalo! Tu som stretol úžasných producentov Sue Vertue, Stevena Moffata a Marka Gatissa. Opäť sme spolu pracovali na Draculovi, ktorý sa natáčal na Oravskom Hrade a v Banskej Štiavnici na Slovensku. Mal som veľké šťastie, že som vďaka svojej práci mohol cestovať na miesta ako Svalbard, Island, Maroko, Azerbajdžan, Istanbul, Japonsko a Rusko.
Môžete nám prezradiť niečo o projektoch, ktoré plánujete v budúcnosti?
Práve som dokončil fotenie Masters of the Air pre Apple TV, ktorý produkovali spoločnosti Playtone Toma Hanksa a Gary Goetzmana a Amblin Entertainment Stevena Spielberga. Môj ďalší projekt je film pre Netflix s režisérom Peaky Blinders Tomom Harperom. Potom uvidíme, čo život prinesie.
Ďakujeme za rohovor a prajeme Vám veľa ďalších úspechov!
Eva Pospíšilová
Fotografie @robertviglasky
https://www.imdb.com/name/nm4187728/
https://robertviglasky.com/